Omega-6-fettsyrer
Omega-6-fettsyrer Foto: Eivind Senneset

Omega-6-fettsyrene finner vi hovedsakelig i planter og dyr fra landbruket. Planteoljer som soyaolje, maisolje og solsikkeolje har et spesielt høyt innhold av omega-6.

Hvorfor er omega-6 viktig?

Omega-6-fettsyren linolsyre (LA, 18:2 n-6) er en essensiell fettsyre som er viktig for huden, slimhinnene og celleoverflatene. Omega-6-fettsyren er også en viktig forløper for signalstoffene i kroppen.

Anbefalt inntak

Linolsyre er utgangspunktet for de andre omega-6-fettsyrene, og omdannes blant annet til arakidonsyre (AA, 20:4 n-6). Vi kan ikke lage linolsyre selv, og må derfor få den tilført i maten. Norske anbefalinger sier at linolsyre bør bidra med 2,5 energiprosent i kosten.

Status i befolkningen

Det er ikke noen utfordring å få i seg tilstrekkelig omega-6-fettsyrer i dagens kosthold, snarere tvert imot.

Forholdet mellom omega-6 og omega-3

Forholdet mellom omega-6 og omega-3 i det norske kostholdet er omtrent 5:1. Dette anses som tilfredsstillende, og da inkluderer omega-3 både plante omega-3 og marint omega-3. Årsaken til at dette forholdstallet er viktig er at omega-6-fettsyrene og omega-3-fettsyrene konkurrerer om de samme setene i kroppen. Det moderne landbruket og industrialiseringen har gjort at innholdet av omega-6 har økt i mange typer mat, som kjøtt, egg og melkeprodukter. Nyere forskning indikerer at et høyt innhold av omega-6 kan føre til utvikling av overvekt og fedme. Det er derfor ikke ønskelig med en ytterligere økning av inntak av omega-6-fettsyrer.

Omega-6 i fiskefôr

Dagens oppdrettslaks bidrar med like mye omega-6 som omega-3 på grunn av økt innblanding av vegetabilske oljer i fiskefôret. Nivåene av omega-6 i fiskefôret bør ikke øke ytterligere dersom laksen fremdeles skal bidra til et gunstig forholdstall mellom omega-6 og omega-3.

Les mer her: Bør begrense bruken av omega-6.

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer