Dette nettstedet bruker javascript. Hvis du aktiverer javascript blir brukeropplevelsen bedre.
Selen
Selen Foto: Eivind Senneset

Selen er et essensielt sporelement og en viktig antioksidant.

Både mager og feit fisk inneholder selen. Andre kilder er innmat, fisk og kornprodukt.

Hvorfor er selen viktig?

Selen inngår i mer enn 20 selenoproteiner som har en viktig rolle i reproduksjon, omsetning av tyroidhormoner, DNA-syntese og i antioksidantforsvaret. Selen har og en viktig rolle i avgiftningsreaksjoner av ulike tungmetaller. Selen kan spille en rolle knyttet til hjerte- og karsykdom, kreft og mental helse. Vi har 5-15 milligram selen i kroppen, fordelt i alle celler og vev, mest i lever og nyrer.

Mangel på selen

Behovet for selen er ikke slått sikkert fast, og man vet lite om symptomer på selenmangel.

Anbefalt inntak

Anbefalt daglig inntak for selen er 50 mikrogram for menn og 40 mikrogram for kvinner. Gravide og ammende bør ha et inntak på 55 mikrogram per dag. Eldre kan trenge ekstra selen fordi det naturlige immunforsvaret svekkes med alderen. Øvre grense for daglig inntak er satt til 300 mikrogram selen. For mye selen kan føre til kvalme, oppkast, håravfall og skade på negler.

Status i befolkningen

Selenstatus blir målt i serum i blodet og i de røde blodcellene.

De aller fleste får nok selen gjennom et variert kosthold. Det daglige inntaket via kosten antas å være 70-80 mikrogram.

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer