Jod

Jod
Jod Foto: Eivind Senneset

Jod er et essensielt mineral, men trengs bare i små mengder hver dag og kalles derfor et sporelement.

Jod finnes i sjømat og melkeprodukter. I tillegg er enkelte bordsalt tilsatt jod. Mager fisk har omtrent dobbelt så høyt innhold av jod som feit fisk.

Hvorfor er jod viktig?

Jod er nødvendig for normal energiomsetning og vekst. Hos barn er jod også viktig for utviklingen av sentralnervesystemet. Jod utfører sin funksjon gjennom hormonene trijodtyronin (T3) og tyroxin (T4) som inneholder henholdsvis tre og fire jodatomer. Hormonene lages i skjoldbruskkjertelen.

Mangel på jod

Hvis man får i seg for lite jod, vil skjoldbruskkjertelen prøve å produsere nok hormoner og kjertelen vil dermed vokse og utvikle seg til struma. Hvis mangelen vedvarer vil det føre til redusert vekst, lavt stoffskifte, nedsatt blodtrykk og muskelsvakhet. Struma er ikke vanlig i den vestlige verden, men er utbredt i utviklingsland. Jodmangel er særlig alvorlig for gravide og ammende fordi det er viktig for utviklingen av hjernen til foster og spedbarn. På verdensbasis er jodmangel den viktigste årsaken til hjerneskade hos barn. Dette kan forebygges gjennom økt jodinntak.

Anbefalt inntak

Det anbefalte inntaket av jod for barn fra 10-års alder og voksne er 150 mikrogram per dag. Anbefalingene er noe lavere for barn (50-120 mikrogram), og noe høyere for gravide (175 mikrogram) og ammende kvinner(200 mikrogram).

For mye jod kan også føre til helseplager. Inntaket bør ikke overstige 600 mikrogram per dag.

Status i befolkningen

Jodstatus blir målt i urinen.

Jodmangel er uvanlig i Norge, men enkelte grupper er mer utsatt enn andre. Kostholdsundersøkelser viser blant annet at jodstatus hos gravide og ammende er lavere enn ønskelig.

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer