Dette nettstedet bruker javascript. Hvis du aktiverer javascript blir brukeropplevelsen bedre.
Fett
Fett Foto: Eivind Senneset

Fett er et hovednæringsstoff som tilfører kroppen energi og er et viktig energilager i kroppen.

Fett er det hovednæringsstoffet som er mest energitett, og den viktigste bestanddelen i fettet er fettsyrene. Hvilket fett vi spiser har betydning for sammensetningen av fettet i kroppen vår.

Hvorfor trenger vi fett?

Fett finnes i alle membraner og cellestrukturer, og er viktig for å opprettholde disse. Fett er også viktig for produksjonen av hormoner, og hormonliknende stoffer som eikosanoider. I kroppen isolerer og beskytter også fettvevet de indre organer.

Det fettet kroppen ikke bruker i forbrenningen eller andre prosesser kalles for lagringsfett eller triacylglyserol. Dersom kroppen har for mye lagringsfett blir vi overvektige. Fettet som omgir cellene kalles membranfett eller fosfolipider. En annen viktig fettform er kolesterol. Vi har behov for alle fettformene.

Fettsyrer

Den viktigste bestanddelen i fettet er fettsyrene. Det finnes tre hovedtyper av disse: mettede fettsyrer, enumettede fettsyrer og flerumettede fettsyrer. Det som skiller disse fettsyrene er den kjemiske strukturen. Mettede fettsyrer har ingen dobbeltbindinger. Enumettede fettsyrer har én dobbeltbinding. Flerumettede har to eller flere dobbeltbindinger. Enumettet og flerumettet fett blir ofte kalt for umettet fett.

Mettede fettsyrer finnes i all mat, men spesielt mye i smør, fløte og ost. Et stort inntak av mettede fettsyrer kan føre til økt risiko for hjerte- og karsykdom.

Enumettede fettsyrer finnes i mange ulike produkter, men særlig mye i olivenolje.

Flerumettede fettsyrer finnes i en rekke ulike matvarer, men spesielt mye i planteoljer og marine oljer. Det finnes to typer flerumettede fettsyrer som vi ikke kan lage selv; linolsyre som er en omega-6-fettsyre og alfalinolensyre som er en omega-3-fettsyre. Disse kalles for essensielle fettsyrer, og må tilføres gjennom kosten. Omega-3 som finnes i fiskeolje kalles for marint omega-3. Omega- 3 i planter kalles for plante omega-3.

Anbefalt inntak

I følge Helsedirektoratet bør kostens totale fettinnhold utgjøre 25-35 prosent av energien i kosten. På verdensbasis er det stor variasjon i hvor stor prosentandel fettet utgjør i kosten. I Norge ligger vi på cirka 35 energiprosent fra fett, mens enkelte utviklingsland har et inntak av på mindre enn 20 energiprosent.

Status i befolkningen

Inntaket av mettet fett i befolkningen har sunket fra 17 til 14 energiprosent fra 1970-1990, og har holdt seg på dette nivået i mange år. Dødeligheten av hjerte- og karsykdom har også gått ned i denne perioden. De siste årene har andelen mettet fett økt til omtrent tilsvarende nivå som i 1970.

Måling av fettsyrestatus

Ved å måle fettsyresammensetningen i de røde blodcellene kan man si noe om hvilket fett man har spist.

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer