Dette nettstedet bruker javascript. Hvis du aktiverer javascript blir brukeropplevelsen bedre.

Sjømat inneholder en unik kombinasjon av næringsstoffene som kroppen trenger, og er viktig i et balansert kosthold.

Marint omega-3, vitamin D, jod, selen er næringsstoffer som det ikke finnes så mye av i annen mat. I tillegg bidrar sjømat med lett fordøyelige proteiner.

Sjømat skyver annen mat bort

Spiser du sjømat til middag, velger du samtidig vekk andre middager som kan inneholde mer mettet fett og sukker.

Her kan sjømat være med å bidra positivt, ikke bare på grunn av de viktige næringsstoffene, men fordi den kan være med å redusere inntaket av noen matvarer vi burde spise mindre av.

Hvilken fisk er sunnest?

Vi kan ikke si at en fisk er sunnere enn en annen. De ulike fiskeartene og sjømatproduktene inneholder forskjellige næringsstoffer. Derfor er det viktig å spise variert, og velge både magre og fete fiskeslag.

Hvis du er interessert i hva de ulike fiskeartene og sjømatproduktene inneholder, kan du finne informasjon om dette i Sjømatdata.

Kostholdsanbefalinger

Helsedirektoratets kostanbefaling er å spise fisk til middag to til tre ganger i uken. Alternativt kan fisk som middag erstattes med tilsvarende mengde fisk som pålegg. Rådet tilsvarer totalt 300-450 gram fisk i uken. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon. Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.
Mengden fisk i fiskeprodukter inngår i anbefalingen, og fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller inneholder en varierende andel fisk.

Skalldyr og annen sjømat er ikke inkludert i de anbefalte 2-3 porsjonene fisk. Disse matvarene har imidlertid ofte et gunstig innhold av næringsstoffer og kan gjerne inngå i et variert kosthold.

Uønskede stoffer i sjømaten

Sjømaten vi spiser inneholder også små mengder uønskede stoffer, som miljøgifter og tungmetaller. NIFES overvåker årlig innholdet av uønskede stoffer i både villfisk, oppdrettsfisk og annen sjømat.

Hvordan kan vi vite om sjømaten er trygg?

Tran erstatter ikke sjømaten

Inntak av kosttilskudd som tran og vitaminpiller vil bidra med noen av de viktige næringsstoffene vi finner i sjømat. Tilskudd kan derimot ikke erstatte et variert kosthold, men vil legge seg på toppen av det andre du spiser.

Kosttilskudd kan likevel være gode kilder til de enkelte næringsstoffer for de som av ulike grunner ikke kan spise sjømat, for eksempel allergikere

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer