Dette nettstedet bruker javascript. Hvis du aktiverer javascript blir brukeropplevelsen bedre.

Vi kan ikke si at en fisk er sunnere enn en annen. De ulike fiskeartene og sjømatproduktene inneholder forskjellige næringsstoffer. Derfor er det viktig å spise variert, og velge både magre og fete fiskeslag.

Marine omega-3-fettsyrer forebygger hjerte- og karsykdom og er viktig for synet og hjernefunksjonen. Fete fiskearter, særlig makrell fanget om høsten, er svært gode kilder til marint omega-3.

Vitamin D er viktig for god beinhelse og flere studier viser også at vitamin D kan ha flere positive effekter knyttet til vår mentale helse. Sild er suverent på toppen når det gjelder innhold av vitamin D.

Jod er viktig for normal utvikling og styrer energiomsetningen i kroppen vår. Torsk er best i klassen når det gjelder innhold av jod, noe som mange av oss får for lite av i kosten. Videre indikerer ny forskning at torskefilet motvirker diabetes type 2, og kan virke slankende.

Man bør spise ulike typer fisk og sjømat, inklusiv pålegg.

Hvis du er interessert i hva de ulike fiskeartene og sjømatproduktene inneholder, kan du finne informasjon om dette i Sjømatdata.

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer