Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning
NIFES forsker på ernæring; fôr til fisk og fisk som mat

Sjømat og mental helse

Mentale helseproblemer rammer stadig flere, og flere studier viser at land med lavt sjømatinntak har høyere forekomster av psykiske lidelser. Mentale lidelser betegnes som en livsstilssykdom i likhet med hjerte-kar sykdommer, overvekt, diabetes, kreft og beinskjørhet.

I følge WHO utvikler 25 % av befolkningen både i industrialiserte land og i lavinntektsland mentale lidelser eller atferdsproblemer i løpet av livet. Hjernen inneholder mye langkjedet, flerumettet fett, blant annet de marine omega-3 fettsyrene EPA (eikosapentaensyre) og særlig DHA (dokosaheksaensyre). Begge disse finner vi i sjømat.

Hjernen bruker fettet til strukturell oppbygging (i cellemembraner), og DHA er dermed viktig for utvikling og vekst av hjernen. Hypotesen er at fettsyresammensetningen i kosten påvirker antall kontaktpunkter i hjernen. Dette er igjen avgjørende for hvordan mennesket lærer og hvordan erfaringer forandrer oss gjennom livet.

Illustrasjon: Mental helse (Rettighetshaver: NIFES)

Studier viser at i land med høyt sjømatinntak er det lav forekomst av depresjon, og små, kontrollerte forsøk har vist at marine omega-3 tilskudd kan hjelpe både mot dysleksi, ADHD, schizofreni, depresjon og antisosial atferd, men større forsøk er påkrevd for å underbygge resultatene. Det er også behov for å gjøre studier med fisk i spiseforsøk, ikke bare med enkeltkomponenter fra fisken tilført deltakerne i kapsler. Program for sjømat og helse forsker på hvordan marine omega-3 fettsyrer i fisk og annen sjømat påvirker biologiske prosesser i hjernen.

Forskningsnyheter:

Fisk til lunsj er bra!

Sjømat og mental helse

 


 

Powered by EasyPublish CMS