Hjerte- og karsykdommerSiden studien av eskimoenes kosthold tidlig på 70-tallet, har mange forsøk bekreftet den positive effekten tilskudd med marine omega-3 fettsyrer har på mennesker med hjerte- og karsykdommer, men det er hittil gjort få studier på helseeffektene av sjømatinntak som sådan.
Selv om mange studier har bekreftet den positive effekten av tilskudd med marine omega-3 fettsyrer på mennesker med hjerte- og karsykdommer, er det i de fleste av disse studiene brukt fiskeoljekapsler.
I sjømaten finner man, i tillegg til de marine omega-3 fettsyrene, en rekke andre viktige næringsstoffer som er avgjørende for en god ernæringsstatus. Derfor er det viktig å gjennomføre studier med fisken som sådan, og ikke bare med kapsler eller tilskudd, for å finne ut hvordan fisk i sin helhet påvirker helsen vår, som for eksempel risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. NIFES gjennomfører derfor spiseforsøk nasjonalt og internasjonalt hvor personer som er i risikogruppen for å utvikle hjerte- og karsykdommer deltar.
Bedre hjertehelse med fet fisk Kinesisk-Norsk
forskningssamarbeid på helseeffekter av
sjømatkonsum
|



