Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning
NIFES forsker på ernæring; fôr til fisk og fisk som mat

Sjømat i kosten til gravide

Hjernen og sentralnervesystemet trenger store mengder av den marine omega-3 fettsyren dokosaheksaensyre (DHA) i fosterutviklingen og i resten av livet. Derfor er det bekymringsverdig at spesielt unge mennesker, gravide og nybakte mødre spiser lite fisk.

Illustrasjonsbilde: Gravid kvinne (Rettighetshaver: NIFES)
    
   

Både flerumettede omega-3 fettsyrer og omega-6 fettsyrer er viktige i den strukturelle oppbyggingen av hjernen og sentralnervesystemet. Spesielt spiller omega-3 fettsyren DHA en stor rolle. Under graviditeten vil barnet tappe mors lager for næringsstoffer og også for DHA, derfor er det viktig at gravide kvinner har en god omega-3 status. I og med at kroppen selv har en relativt liten evne til å lage DHA, er det spesielt viktig at gravide regelmessig spiser fisk og annen sjømat som inneholder DHA. Forskning har vist at kvinner som har en god omega-3 status er mindre utsatt for fødselsdepresjon og for tidlig fødsel. Program for sjømat og helse forsker på betydningen av sjømat i kostholdet til gravide.

Forskningsnyheter:

Gravide reduserer sjømatinntaket

 


 

Powered by EasyPublish CMS