Holdepunkter for at sjømat forebyggerEt balansert og variert kosthold er viktig for en god helse. Her har sjømat en naturlig plass på linje med frukt og grønt. Likevel, vi spiser for lite fisk, selv om det er gode holdepunkter for å spise mer. 16.06.10
Trykket i bilaget Innsikt i Dagens næringsliv juni
2010. Livar Frøyland er forskningssjef for Program for sjømat og helse ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) i Bergen og jobber med å dokumentere helseeffektene av å spise sjømat. - Helseeffekter av sjømat er et stort forskningsområde, hvor vi setter fokus på sjømaten som mat og ikke bare enkeltnæringsstoff ene, sier Frøyland. - Til nå har helseeffektene av å spise fisk, og spesielt fet fisk, vært knyttet til marine omega-3 fettsyrer, som vi vet har en positiv effekt for mennesker med hjerte- og karsykdommer. Basert på dette konkluderte blant annet Vitenskapskomiteen for mattrygghet i rapporten ”Et helhetssyn på fisk og annen sjømat i norsk kosthold” med at de positive effektene av å spise sjømat veier tyngre enn de negative. Marine omega-3 fettsyrer er imidlertid bare en av mange goder i sjømat, sier Frøyland. Bedre ernæringsstatus
Når du spiser fisk og annen sjømat vil du få en bedre ernæringsstatus. En god ernæringsstatus er en av flere forutsetninger for en god helse, og betyr at vi får i oss tilstrekkelige mengder næringsstoffer gjennom uken. Nivåene kan måles i blodet. Statusen kan også heves for et enkelt næringsstoff ved å ta enkelttilskudd av for eksempel marine omega-3 fettsyrer eller vitamin- D. Dette kan være aktuelt i visse faser i livet eller for dem som er allergisk mot sjømat. - For det er ikke slik at alle trenger å ta tilskudd. Når vi spiser sjømat får vi i oss mange viktige næringsstoff er. Sjømat er nemlig en unik blanding av mange viktige næringsstoff er, som jod, vitamin-D, omega-3 og fiskeproteiner med mer som vi naturlig finner lite av i andre matvarer. Spiser du sjømat så vil disse virke i kroppen sammen, sier Frøyland. - En slik blanding vil være spesielt gunstig for de som spiser lite eller ikke spiser fisk. Her har de med dårlig ernæringsstatus mye å hente. Ved å spise fisk til middag eller makrell på skiven kan man raskt forbedre ernæringsstatusen i kroppen. - Valgfriheten er stor for hvilken sjømat du kan spise. For de fl este er det kun fantasien, smak og behag som setter grenser, sier Frøyland. Når du gir plass til sjømat på tallerkenen enten til middag, frokost eller lunsj, vil du samtidig velge bort noe annet, som for eksempel fete kjøttprodukter som inneholder mye mettet fett og som vi spiser for mye av, i følge Helsedirektoratet. Å velge bort noe vil også være med å endre ernæringsstatusen og kostholdet generelt. Dette er lett å glemme, men er i følge Frøyland et veldig viktig poeng. - Et variert og balansert kosthold er en av de viktigste faktorene som i følge Verdens helseorganisasjon kan forebygge livsstilssykdommene overvekt, diabetes, beinskjørhet og mentale helseproblemer.
|





